söndag 21 april 2013

De vassa tändernas skog - Carrie Ryan

Namn: De vassa tändernas skog
Författare: Carrie Ryan
Serie: De oheliga #1 

Förlag: Fenix
Språk: Svenska
Antal sidor: 334
Utgivningsår: 2012
Rec ex: Ja


Beskrivning från Adlibris:
En isolerad by mitt ute i skogen är Marys hela värld.

Det omgärdande stängslet är det enda som skyddar henne och de andra levande byborna från De vassa tändernas skog där de odöda ständigt är på jakt efter nya offer. Så har det varit länge och reglerna är enkla: "Gör din plikt och följ Systerskapets order för att överleva."

Trots det kan inte Mary låta bli att drömma om världen utanför stängslet, utan att ha någon aning om att hennes fantasier är på väg att besannas på ett fruktansvärt sätt. Snart tvingas hon välja mellan plikten och mannen hon älskar. För livet i skogen är brutalt och minsta misstag kan innebära skillnaden mellan ett osäkert liv - och en säker död.

Kommentarer:
Det tog mig inte ens två dagar att läsa ut den här boken, dels på grund av att den är endast 334 sidor lång och väldigt lättläst men även på grund av att jag inte kunde sluta läsa. Trots att det fanns saker jag störde mig på i berättelsen var jag tvungen att vända blad, jag var tvungen att få reda på vad som skulle hända.

Man kastas rakt in i handlingen och det är ett högt tempo genom hela boken, händelserna avlöser varandra i rask takt och jag får inte en chans att bli uttråkad. Men eftersom det händer så mycket hela tiden så känns det ibland som att man inte hinner få svar på alla frågor som dyker upp. Det finns många lösa trådar som jag gärna vill ha svar på!

Jag gillar verkligen själva historien och hur världen är uppbyggd, men jag har lite problem med huvudkaraktärerna i boken, speciellt Mary. Jag tycker hon är lite för gnällig och tjatigt emellanåt och jag kan inte riktigt relatera till henne. Man får följa mycket av hennes tankar och känslor och ibland blir det lite för mycket kärleksproblem och tonårsdramatik för min smak. (jag vill ha mer zombies!)


Jag kommer absolut forsätta läsa den här serien och jag hoppas att de två resterande böckerna är lika spännande och fartfyllda som den här boken. Jag vill veta mer om den mystiska värld som Carrie Ryan har byggt upp och jag vill ha svar på alla mina frågor!

Betyg 7/10


Andra böcker i serien:

1. De vassa tändernas skog
2. De dödas strand
3. Den mörka staden

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar