onsdag 3 april 2013

Kretsen - Maggie Stiefvater

Namn: Kretsen
Författare: Maggie Stiefvater
Serie: Kretsen #1
Förlag: B Wahlströms
Språk: Svenska
Antal Sidor: 318
Utgivningsår: 2013
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Adlibris:
Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna - fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.
Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k. "leylinjer" som sägs sammanlänka besjälade platser, och att "den sovande kungen" kan uppfylla ens önskningar.
Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.
Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärlek spirar, men en fiende närmar sig också.


Kommentarer:
Jag hade höga förväntningar på denna bok då otaliga bokbloggar har hyllat Maggie och hennes böcker, därför blev jag väldigt förvånad när jag inte alls fastnade för boken i början. De 100 första sidorna tyckte jag var lite sega och jag tyckte det var svårt att hålla reda på alla karaktärer, deras personligheter och hur hela magin fungerade. Enligt mig var det helt enkelt lite rörigt. 

Men boken blev bättre! När jag väl lärde känna de olika karaktärerna och när historien satte fart så blev den genast mycket intressantare. En sak som jag verkligen gillade med boken var att den var oförutsägbar. Det var många gånger som jag blev förvånad över händelseutvecklingen på ett mycket bra sätt! Det märks tydligt att det är första boken i en serie, då det är väldigt många frågor som lämnades obesvarade. 

Jag rekommenderar absolut denna bok och jag ser riktigt mycket fram emot del två! Få hoppas den kommer ut på svenska snart efter den släpps på engelska(17 sep 2013). Om du som jag tycker boken är seg i början, ge inte upp! Det blir bättre, mycket bättre!

Favoritkaraktär: Gansey

Tankar OBS Spoiler!
- Hallå! Hur förvånande var det inte när det visade sig att Noah var död? Inte en liten chock!
- Jag älskade den magiska skogen! Det kändes som allt kunde hända där inne. 
- Det ska bli intressant att de hur det utvecklar sig mellan Blue, Adam och Gansey.. Kan bli spännande..

Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Kretsen
3. Untitled
4. Untitled

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar