fredag 3 maj 2013

Book Sacrifice Tag!

Jag har blivit utmanad av Rebecka på http://minathoughts.blogspot.se/ och av Cecilia på http://swebookobsession.blogspot.se/ till att göra Book Sacrifice Tag! 

Jag tyckte det var svårt, det känns som att jag har glömt bort alla dåliga böcker jag har läst. Det är lättare att komma ihåg de riktigt bra böckerna



1. EN ÖVERSKATTAD BOK
Vi börjar med en Zombieapokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel, kollar runt bland bokhyllarna, när BAM! Zombieattack. Ett meddelande i högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda svaghet är överskattade böcker.
Vilken bok kastade, med vetskap om att det är en väldigt hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera), skulle du kasta på dem? 

Jag skulle kasta den Den Hemliga historien av Donna Tartt. Alla verkar ÄLSKA den här boken och jag trodde verkligen den skulle vara riktigt bra! Ehh.. NEJJ Jag får lite rysningar varje gång jag ser omslaget för jag tyckte den var SÅ dålig. 


2. EN UPPFÖLJARE 
Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM: kraftigt skyfall, du har aldrig sett sånt regn i hela ditt liv.
Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv? 

Jag skulle lite motvilligt offra Metro 2034 av Dmitrij Gluchovskij. Bok ett: Metro 2033 är en av mina absoluta favoritböcker så jag blev riktigt besviken då uppföljaren inte alls höll samma klass. Den har absolut sina stunder då den var ok, men den kommer inte ens i närheten av den första boken.



3. EN KLASSIKER

Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastar klassikern rakt i ansiktet på hen för att vet du vad? Den här klassiker är bara idiotisk och är värd all kvarsittning bara för att visa alla hur du känner.
Vilken klassiker kastade du?

Jag kastar Utvandrarna av Vilhelm Moberg... JAG KLARAR INTE AV DEN! -PANIK-

4. SÄMSTA BOKEN I DITT LIV! 
Du hänger i biblioteket när BAM! Global uppvärmning råder plötsligt och världen utanför har plötsligt blivit frusen ödemark. Du är fångad och din enda chans att överleva är att elda böcker.
Vilken bok springer du först till, som du skulle bränna upp utan att känna någon ånger? 


Utan tvivel Kärleken till stenar av Tobias Hill. Seriöst? Jag måste haft hjärnsläpp när jag lånade den här boken på bilioteket, jag klarade knapp 60 sidor innan jag blev helt galen och lämnade tillbaka boken.. 



5. EN KARAKTÄR SOM SKULLE FÖRKLARAS SOM HÄXA
(Emelies fråga) Vi tar ett hopp bakåt i tiden, häxjakten är i full fart under 1500-talet i Sverige. Människor avrättas som varulvar eller häxor åt både höger och vänster. Med oss har vi ett antal bokkaraktärer när vi plötsligt blir anklagade för häxeri. De misstänker att det finns en häxa/varulv i vårt gäng, men de vet inte vem.
Medvetandes om att domen för häxeri är antingen vattenprovet eller att brännas på bål, vem av dessa karaktärer hänger du ut som häxa?


Jag skulle hänga ut Lily från The Farm. Inget stort fan av henne precis. Jobbigare tjej får man leta efter!


6. ETT VIDRIGT OMSLAG
(Ebbas fråga) Du går runt och vandrar lite i skogen då det plötsligt hoppar fram en blodtörstig vampyr och du är extremt nära på att bli dödad tills du lyckas finna en vass pinne och sticker den rakt i vampyrens hjärta. Det visar sig att din stad blivit invaderad av de blodtörstiga monsterna och nu är det ditt jobb att stoppa dem! För att öva upp dina vampyrslayerskills måste du stappa sönder lite olika saker.
Vilken bok har ett så fult omslag att du med glädje sticker pålen rakt i den?

Det första omslaget jag kommer att tänka på är Ful eller Snygg? av Scott Westerfelds. Seriöst, vad hände? Jag tycker det är vidrigt.

7. MEST HATADE KÄRLEKSPAR
(Nellys fråga) Du sitter på tunnelbanan, det är Alla hjärtans dag och det står ett par och hånglar precis bredvid din plats. Du är nybliven singel och känner att alla kärlekspar bara kan fara och flyga. Du får lust att sända detta par till en planet långt, långt bort. 
Vilket par får du lust att skicka till planeten Jupiter?


Näpp jag kan inte komma på något par att skicka till Jupiter... Tyvärr!


8. EN BOK SOM FÅTT DIG ATT KASSERA EN HEL GENRÉ
(Melanies fråga) Något försöker bryta sig in i ditt hus. Det visar sig vara ett monster som får energi från böcker som får dig att tappa tron på en hel genré. Den överlever alltså av att när en bok är så pass dålig att du aldrig vill läsa en sådan bok i en liknande genré igen. Du måste snabbt välja ut en bok som ger den sådan energi och förstöra den.
Vilken bok har du läst, som var så pass dålig att du inte vill läsa en annan bok i samma genré, slänger du i elden?

Jag tror inte jag vill kassera en hel genré, men en stor del av klassikerna kan jag gärna skippa så jag fortsätter på mitt tema och kastar Invandrarna av Vilhelm Moberg.. Inte direkt min favorit serie :)



8. EN SUPERSEG BOK
(Miriams fråga) Tänk dig att du läser en bok som är så seg, så seeeeg att du sakta börjar somna. Somna så djupt att du hamnar i koma...
Vilken seg bok skulle det kunna vara?


Det är definitivt hela INKA-serien av A.B Daniel. Stort SNARK på den. Jag kämpade mig verkligen igenom ettan och av någon knäpp anledning började jag läsa tvåan oxå??!! Skyller på tillfällig förvirring. Ett antal sidor in i bok två insåg jag att böckerna aldrig skulle bli bättre och då gav jag upp! Inka-serien är även en stark kandidat till "vidrigaste omslaget" :)



Trots att jag tyckte det var lite svårt så var det riktigt kul att göra taggen. Nu har jag ingen koll på vilka som har blivit taggade men jag taggar: 



4 kommentarer:

  1. Riktigt kul att du gjorde den här utmaningen/taggen! Nu vet jag vilka böcker jag borde hålla mig borta från! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis :) Det är riktigt bra att så många bloggare gör denna taggen så man vet vilka böcker man inte ska läsa!

      Radera
  2. Haha tack för taggen! Ska genast börja fundera på vilka böcker som kan offras ;)
    Oh "Kärleken till stenar" lät ju inte ens bra! ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Nä "kärlek till stenar" var ett riktigt bottennapp. Förstår inte varför jag ens lånade den?? :)

      Radera