fredag 7 juni 2013

De Dödas Strand - Carrie Ryan

Namn: De dödas strand
Författare: Carrie Ryan
Serie: De oheliga #2
Förlag: Styxx Fantasy

Språk: Svenska
Antal sidor: 424

Utgivningsår: 2012

Beskrivning från Adlibris:

Gabry har haft en trygg uppväxt med sin mor Mary. Men en ödesdiger natt förändras allt, då Gabry och några av hennes jämnåriga tar sig över stadsmuren och in i det förbjudna området utanför. För i mörkret i den övergivna nöjes­parken lurar mardrömmen och på bara några minuter är flera av dem döda och resten blir snart tillfångatagna av stadens milis. Bara två av ungdomarna kommer undan: Catcher, som bär på den fruktansvärda smittan, och Gabry, som måste hitta en styrka inom sig som hon inte trodde att hon hade, lämna allt det trygga bakom sig och ge sig ut i det okända.

Kommentarer:
Jag tyckte mycket om den första boken i den här serien(De vassa tändernas skog) och nu när jag har läst De dödas strand måste jag säga att det här kan bli en av mina favoritserier inom zombie-kategorin. Det är något speciellt och magiskt med Carrie Ryans zombievärld.


I De dödas strand får vi följa Gabry som är dotter till Mary som var huvudkaraktären i den första boken. Gabry är en osäker och rätt blyg tjej som är nöjd med tillvaron innanför stängslet och som inte har något lust att utforska världen bortom den lilla staden där hon bor med sin mamma. Men världen ställs på sin spets när hon tar sig över stadsmuren en natt och efter det är inget sig likt. Jag kan inte annat än tycka om Gabry och den resa hon gör i boken. När man först lär känna henne är hon oansenlig och nästa lite mesig men under resans gång utvecklas hon och lär sig mer om sig själv när hon tvingas möta många av sina rädslor.

Det är ett mycket bra tempo genom hela boken och det finns många obehagliga scener och en del väldigt skräckinjagande händelser som gör att nackhåren reser sig. Boken tar på fler ställen mycket oväntade vägar och det var många händelser som överraskade mig totalt. Samtidigt som boken är fylld av action och äventyr så är det även en mycket mörk och sorglig berättelse och stundtals går det verkligen att ta på hopplösheten och sorgen. Man får även svar på en del frågor om historien bakom zombiesmittan och varför världen ser ut som den gör, det bidrar till att man får en bättre helhetsbild och man förstår samhällets uppbyggnad bättre. 
 
Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag gillar Carrie Ryans zombievärld så mycket. Det kan vara blandingen av äventyr, zombies och de vackra med sorgliga omgivningarna. Men det är tveklöst en mycket spännande och välskriven bok som jag varmt kan rekommendera. 

Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
1. De vassa tändernas skog
2. De dödas strand
3. Den mörka staden

Boken finns att köpa på
Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar