måndag 22 juli 2013

Quarantine: The Loners - Lex Thomas

Titel: Quarantine: The Loners
Författare: Lex Thomas
Serie: Quarantine #1
Språk: Engelska
Antal sidor: 416
Utgivningsår: 2012

Beskrivning från Adlibris:

It was just another ordinary day at McKinley High--until a massive explosion devastated the school. When loner David Thorpe tried to help his English teacher to safety, the teacher convulsed and died right in front of him. And that was just the beginning.
A year later, McKinley has descended into chaos. All the students are infected with a virus that makes them deadly to adults. The school is under military quarantine. The teachers are gone. Violent gangs have formed based on high school social cliques. Without a gang, you're as good as dead. And David has no gang. It's just him and his little brother, Will, against the whole school. 

Kommentarer: 
Det här är verkligen en av de grymmaste och råaste YA-böckerna jag har läst på länge! Ungdomarna är stundtals helt hänsynslösa och hemska mot varandra och det är definitivt ingen bok där alla får ett lyckligt slut. 

Storyn är spännande och stundtals väldigt obehaglig(på ett bra sätt) men jag hade lite problem med trovärdigheten från och till under berättelsens gång. Ibland kändes det som om storyn inte riktigt höll hela vägen och jag blev inte riktigt övertygad. 

Till en början får man följa David som allt för att skydda sin lillebror Will och sig själv mot de andra gängen på skolan. Jag hade stora problem med Davids agerande och hur han tänkte. Han var alldeles för mesig och grå för att fånga mitt intresse, jag irriterande mig så pass mycket på David att jag kunde knappt koncentrera mig på historien. Men efter halva boken så fick man följa flera olika personer bland annat Will, Davids lillebror. Hela berättelsen lyfte lite när man inte enbart fick följa David men jag hade fortfarande stora problem med att förstå hur de kunde agera och tänka så som de gjorde ibland. De var SÅ elaka! 

Själva idén är riktigt cool, ett par hundra ungdomar instängda i en skola där de själva får lista ut hur de ska överleva och vilka regler som ska finnas. High School grupperingarna finns fortfarande kvar men här handlar det inte enbart om vem som är populärast utan här handlar det om liv och död. Tyvärr förstördes min läsupplevelse av att jag hade stora problem med nästan alla huvudkaraktärer och att jag inte blev helt övertygad när det gällde trovärdigheten. 

Betyg 6/10

Andra böcker i serien:
1. Quarantine: The Loners
2. Quarantine: The Saints

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.


2 kommentarer:

  1. Den här skulle jag vilja läsa. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut du ska göra!

      Radera