måndag 19 augusti 2013

The Iron Knight - Julie Kagawa

Titel: The Iron Knight
Författare: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #4
Språk: Engelska
Antal Sidor: 361
Utgivningsår: 2011

Beskrivning från
Adlibris:
To cold faery prince Ash, love was a weakness for mortals and fools. His own love had died a horrible death, killing any gentler feelings the Winter prince might have had. Or so he thought.Then Meghan Chase--a half human, half fey slip of a girl--smashed through his barricades, binding him to her irrevocably with his oath to be her knight. And when all of Faery nearly fell to the Iron fey, she severed their bond to save his life. Meghan is now the Iron Queen, ruler of a realm where no Winter or Summer fey can survive.With the unwelcome company of his archrival, Summer Court prankster Puck, and the infuriating cait sith Grimalkin, Ash begins a journey he is bound to see through to its end--a quest to find a way to honor his vow to stand by Meghan's side.To survive in the Iron Realm, Ash must have a soul and a mortal body. But the tests he must face to earn these things are impossible. And along the way Ash learns something that changes everything. A truth that challenges his darkest beliefs and shows him that, sometimes, it takes more than courage to make the ultimate sacrifice.

Kommentarer:
Efter slutet i The Iron Queen som jag var måttligt förtjust över var jag mycket glad över att det fanns ytterligare en bok i den här serien. I The Iron Knight är det vinterprinsen Ash som spelar huvudrollen och vi får följa honom på en resa vars mål är att hitta en sätt att kunna vara tillsammans med Meghan och föralltid stå vid hennes sida.

Efter tre böcker med Meghan i huvudrollen var jag van vid hennes berättarröst så när man nu bytte till Ash tog det ett tag att vänja sig vid att vara inne i hans huvud! Jag tycker dock att Meghan har en starkare röst och det tog rätt lång tid innan jag lärde känna Ash på riktigt, men det kan ha att göra med hans tysllåtna natur.

Äventyret är ännu en gång helt fantastiskt och det är imponerande hur Kagawa lyckas hitta på nya saker och nya varelser som fortfarande är lika intressanta och spännande som i första boken. En av de nya varelserna man får stifta bekantskap med är den stort stygga vargen. Ett härligt tillskott till den grupp av redan kända karaktärer och ni kan ju tänka er stämningen blir mellan Grimalkin och vargen. Underhållande är bara förnamnet!

Jag är som sagt SÅ glad att Kagawa inte lämnade oss med slutet i The Iron Queen, dels för att jag inte tyckte om det slutet men mest för att man nu fick ännu en bok om det magiska och fantastiska landet Nevernever. Jag är glad över att jag har fått reda på hur den här serien slutar men samtidigt lite ledsen eftersom det var den sista boken och jag kommer sakna alla karaktärer, äventyr och galna upptåg!  

Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
1.
The Iron King
2. The Iron Daughter
3. The Iron Queen
4. The Iron Knight
5. The Iron Legends (1.5, 3.5, 4.5)

Boken finns att köpa på
Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar