måndag 16 september 2013

Beautiful Creatures - svåra val, magiska hemligheter av Kami Garcia & Margaret Stohl

Titel: Beautiful Creatures - Svåra val, magiska hemligheter
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Serie: Caster Chronicles #2
Förlag: Semic

Språk: Svenska
Antal sidor: 512
Utgiven: September 2013
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

En förbannelse, ett val, två öden … Sedan Ethan mötte den mystiska tjejen Lena med det mörka håret och de gröna ögonen, har ingenting varit sig likt. Mellan Ethan och Lena slår det gnistor. Men Lena hör till en hemlig och mörk värld av magi.Ethans och Lenas kärlek är starkare än deras omgivning förstår. Men efter en svår förlust drar sig Lena undan. Kan de klara av alla motgångar? Deras kärlek har ett pris …



Kommentarer:
Den första boken i den här serien blev en stor positiv överraskning för mig så det här var definitivt en mycket efterlängtad fortsättning. Bok två tar vid där den första slutar och man sugs direkt in i härliga sydstadskänslan och alla galenskaper som händer i Gatlin. Jag tycker författarna har lyckats väldigt bra med att skapa en härlig stämning i boken, miljöerna och karaktärerna är så intressanta samtidigt som det stundtals är väldigt spännande. Det är ett stort plus är även att man har lyckats behålla känslan av den amerikanska södern när man har översatt boken till svenska. 
 
Även om den första boken ibland var rätt mörk och spännande så tyckte jag nog den här var ett steg vassare. Det var betydligt mer mörker, hemligheter och magiska händelser. Jag gillade den lite mörkare och läskiga stämningen och ibland var det riktigt, riktigt spännande. Man får bit för bit reda på lite mer om Lenas och Ethans öde, jag hade såklart velat få all information på en gång men då hade man nog förlorat mycket av spänningen.
Lena gör en rätt omfattande personlighetsförvandling i den här boken och ibland blev hennes beteende lite väl irriterande och tjatigt när hon ständigt var så tillbakadragen och destruktiv, likaså var det stunder då jag störde mig lite på Ethan då han var lite väl mesig och tjatig. Men i det stora hela jag är helt kär i Gatlin och alla karaktärer som bor där. En mycket bra uppföljare och andra bok i en mycket spännande och härlig serie. Nu är bara frågan hur länge man ska behöva vänta tills den tredje boken släpps på svenska?? 

Betyg: 8/10

3 kommentarer:

  1. Jag tyckte att den här var sämre än den första, för att den här kändes bara som om de var i tunnlar och skulle ta sig från punkt A till punkt B. Sedan klarar jag inte av Ethan, han är så hemskt töntig så jag vet inte vart jag ska göra av mig själv ibland :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Ethan är lite väl mesig ibland, vi får hoppas att han tuffar till sig i de resterande böckerna :)

      Radera
    2. Det är kanske meningen att han ska vara det och sedan bli liksom "den stora modiga hjälten" ;)

      Radera