måndag 2 december 2013

Nyckeln - Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren

Titel: Nyckeln
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Serie: Engelsfors #3
Förlag: Rabén&Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 813
Utgiven: November 2013
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras.



Kommentarer:
Ojoj..vilken bra avslutning på den här trilogin! Lite mer än 800 sidor av magi, spänning, dramatik och inte minst vänskap. Det var väldigt svårt att lägga ifrån sig den här boken och de sista 200 sidorna läste jag i ett svep. 

Man får återse alla de fantastiska karaktärerna som har lärt känna under Cirklen och Eld men det introduceras även många nya karaktärer. Vissa är helt nya för Engelsfors och en del har man stött på lite i de tidigare böckerna. Jag gillar verkligen de utvalda och allas personligheter men eftersom de inte är så många av dem kvar efter Eld så var det ett positivt tillskott när man fick lära känna nya ungdomar och bekanta sig med flera spännande personligheter. En sak som jag tycker man har lyckats väldigt bra med genom hela den här serien är just de olika personligheterna. Speciellt bland de utvalda, då de kompletterar varandra på ett bra sätt. De är så olika varandra, så komplexa men fungerar ändå så bra tillsammans.

Förutom de fenomenala karaktärerna är den här serien lysande på att ta upp och belysa den dramatik och de svårigheter som många ungdomar går igenom under sin uppväxt. De lyckades sätt ord på själva problemen och beskriva alla känslor så realistiska och verkliga. Man kunde känna karaktärernas ångest, kärlek och sorg. Sen att lyckas mixa ihop det med magi och världens undergång är riktigt svårt, men i det här fallet blev det fantastiskt bra!

Jag kan inte komma på någon annan svensk ungdomsbok/serie som kan jämföras med Engelsfors trilogin. Den är helt enkelt så himla bra och Nyckeln är definitivt den bästa av de tre. Här sparas det inte på något krut utan det är full fart, det händer saker konstant och magin går på högvarv genom hela boken! Nu hoppas jag bara att resten av världen får upp ögonen för Engelsfors och den speciella magin som finns där!

OBS! SPOILERS!
- Bästa scenen var lätt rättegången! så HILMA bra! Magipower deluxe! 
- Ett stort plus till att de höll fast vid och gick hela vägen med Vanessas och Linnéas relation. Jag gillar det skarpt!
- Jag tyckte att både Viktors och Sigrids död kändes lite onödiga. Det gick lite väl snabbt och helt plötsligt fanns de inte kvar? Hm kändes inte rätt.
- Det var så kul att få återse Elias, Rebecka och Ida! Det var häftigt att läsa om när Cirkeln var komplett och alla jobbade tillsammans som grupp. 
- Måste dock säga att jag tyckte slutet lämnades vidöppet för en potentiell fortsättning/spinn-off. Lite för öppet för min smak, jag är nog nöjd med de här tre böckerna. 

Betyg: 9/10

Andra böcker i serien:
1. Cirkeln
2. Eld
3. Nyckeln


Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar