måndag 30 december 2013

Onyx - Jennifer L. Armentrout

Titel: Onyx
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Lux #2

Språk: Engelska
Antal Sidor: 366
Utgiven: Augusti 2012

Beskrivning från Goodreads:

Being connected to Daemon Black sucks…
Thanks to his alien mojo, Daemon’s determined to prove what he feels for me is more than a product of our bizarro connection. So I’ve sworn him off, even though he’s running more hot than cold these days. But we’ve got bigger problems.
Something worse than the Arum has come to town…
The Department of Defense are here. If they ever find out what Daemon can do and that we're linked, I’m a goner. So is he. And there's this new boy in school who’s got a secret of his own. He knows what’s happened to me and he can help, but to do so, I have to lie to Daemon and stay away from him. Like that's possible. Against all common sense, I'm falling for Daemon. Hard.
But then everything changes…


Kommentarer:
Lux-serien började väldigt starkt med Obsidian men tyvärr tycker jag inte Onyx når upp till riktigt samma nivå(dock inte så långt ifrån). Det är lite saker som jag störde mig på under läsningens gång som jag inte märkte av alls i Obsidian. Dock lyftes hela boken av de väldigt gastkramande och spännande sista 100 sidorna. Holy Bananas säger jag bara!

Karaktärerna och deras personkemi är verkligen den här seriens starka sida. Deamon och Katy har en så fantastisk kemi och deras relation är så himla underhållande. Det är mycket fram och tillbaka, de är båda så enormt tjuriga och vägrar ge med sig. Men när de väl är på samma sida är de rätt oslagbara som par, en väldigt lyckad kombination. Det enda jag har att anmärka på var att jag blev lite irriterad på dem när de agerade lite väl tanklöst och orationellt.

Man får bland annat lära känna en ny karaktär i den här boken som heter Blake, han dyker upp i Katy skola och de blir genast kompisar. Blake var verkligen ingen favorit för min del, har kändes falsk och jag hade svårt att få grepp om honom och hans personlighet. En annan karaktär som jag däremot tycker väldigt mycket om är Dee. Hon är en frisk fläkt och det är svårt att stå emot hennes entusiasm och glädje.

Tempot i boken går lite upp och ner. Ena stunden är det lungt och det är bara normala vardagssaker som händer för att någon sekund senare brakar lös i någon spännande alien-relaterad happening.. Vändningarna i boken är delvis rätt väntade men några saker som hände förvånade mig väldigt mycket. Men jag gillar verkligen den här serien, mixen av kärlek, humor och aliens är riktigt, riktigt bra!

Och inte minst - Deamon är fortfarande helt oemotståndlig.

Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
0.5 Shadows
1. Obsidian
2. Onyx
3. Opal
4. Origin
5. Opposition (2014)


Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar