söndag 22 december 2013

World After - Susan Ee

Titel: World After
Författare: Susan Ee
Serie: Penryn & the End of Days #2
Språk: Engelska
Antal sidor: 315
Utgiven: November 2013

Beskrivning från Goodreads:
When a group of people capture Penryn's sister Paige, thinking she's a monster, the situation ends in a massacre. Paige disappears. Humans are terrified. Mom is heartbroken.
Penryn drives through the streets of San Francisco looking for Paige. Why are the streets so empty? Where is everybody? Her search leads her into the heart of the angels' secret plans where she catches a glimpse of their motivations, and learns the horrifying extent to which the angels are willing to go.
Meanwhile, Raffe hunts for his wings. Without them, he can't rejoin the angels, can't take his rightful place as one of their leaders. When faced with recapturing his wings or helping Penryn survive, which will he choose?


Kommentarer:
Det här var en väldigt efterlängtad uppföljare! När jag läste Angelfall var det  speciellt en sak som jag kom ihåg, den råa stämningen och de riktigt hårresande scenerna. Jag som skräckälskare trivdes utmärkt i Susan Ees obehagliga värld och när jag återvände blev jag knappast besviken, World After innehåller minst lika mycket blod och skräck som sin föregångare. 


Det är ett härligt äventyr man bjuds på i den här historien. Det händer mycket saker hela tiden och allt är kryddat med blod, smärta och grymma änglar. Det är inte lätt att vara människa i den här boken, om man säger så. Jag är överförtjust över de helt obarmhärtiga änglarna som inte visar någon nåd och ser människor som små husdjur. De är mäktiga, råa och jag är väldigt fascinerad av hur änglarna framställs i den här boken.

Om man istället tittar på Penryn som jag var lite likgiltig till i Angefall så började jag faktiskt tycka riktigt bra om henne nån stans i mitten av den här boken. Hon har ett sånt gott hjärta och hon kämpar tappert på för att hålla samman sin lilla familj men hon bryr sig även om helt främmande människor. 

I den första boken efterlyste jag lite med bakgrundsinformation bland annat om varför änglarna kom till jorden och om Raffes egen historia. Vissa av de frågorna fick man svar på i World After men Susan Ee är rätt restriktiv med informationen och en del får man helt enkelt gissa sig till eller snällt vänta på de kommande böckerna. För till min förvåning står det på Goodreads att det planeras bli fem böcker i den här serien. Först blev jag lite irriterad eftersom jag var lite tveksam till om det behövs så många böcker? Men efter jag hade läst ut den här boken finns det inte en chans att berättelsen kan knytas ihop i en tredje och avslutande bok. Det finns helt enkelt för mycket frågor, för många oavslutade händelser och en jäkla spännande historia som förtjänar alla de planerade böckerna. Så nu är det bara att sätta sig ner och snällt vänta på den tredje boken. Jag har inga som helst tvivel på att den likasom de två tidigare böckerna kommer bli enormt underhållande och riktigt blodig!

Betyg 9/10

Andra böcker i serien:


2 kommentarer:

  1. Jag längtar tills jag får läsa boken ännu mer, nu när jag läste betyget du gav den. Gillade första boken väldigt mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du kommer att tycka om den! De är grym :)

      Radera