torsdag 6 mars 2014

Curtsies & Conspiracies - Gail Carriger

Titel: Curtsies & Conspiracies
Författare: Gail Carriger
Serie: Finishing School #2
Språk: Engelska
Antal sidor: 310
Utgiven: November 2013

Beskrivning från Goodreads:
Does one need four fully-grown foxgloves for decorating a dinner table for six guests? Or is it six foxgloves to kill four fully-grown guests? Sophronia's first year at school has certainly been rousing. First, her finishing school is training her to be a spy (won't Mumsy be surprised!). Secondly, she gets mixed up in an intrigue over a stolen device and has a cheese pie thrown at her. Now, as Sophronia sneaks around the dirigible school, eavesdropping on the teachers' quarters and making clandestine climbs to the ship's boiler room, she learns that there may be more to a school trip to London than at first appears ...


Kommentarer: 
Det här är den andra boken i Carrigers YA-serie som handlar om Sophronia och hennes tid på den flygande spionskolan. Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig av den här boken då det är min femte steampunk-bok av Carriger och jag kan nog säga att det blev inga större överraskningar utan historien fortlöpte ungefär som jag hade förväntat mig.

Men kan det bli mer steampunk än en bok som utspelar sig på ett luftskepp? Precis som den första boken i den här serien är Curtsies & Conspiracies fylld av galna uppfinningar och andra spektakulära tekniska apparater. Det är ibland lite svårt att hänga med i hur allt fungerar men det är väldigt underhållande att läsa om alla spännande manicker. 

Det märks tydligt att det är YA-bok då Sophroina är väldigt ung och dialogerna och handlingen är rätt enkla. Men samtidigt är den rolig, fartfylld och lättläst. Jag tycker det är så himla skönt att läsa den här typen av böcker då och då, man vet att den inte kommer ta upp en massa tunga ämnen utan det är en lättsam och underhållande historia man bjuds på. 

Det största problemet jag har med den här boken(som återfinns i nästan alla Carrigers böcker) är att det aldrig blir så värst spännande, det händer absolut en del saker och den är underhållande att läsa men det är stundtals rätt segt tempo. Men jag tror att de här böckerna aldrig är menade till att vara superspännande och fyllda med action. Eftersom jag hade en aning om vad jag gav mig in på när jag började läsa den här boken så är jag mer än nöjd med historien och ser fram emot den tredje boken som förväntas släppas i november.

Betyg 7/10

Andra böcker i serien:
1. Etiquette & Espionage
2. Curtsies & Conspiracies
3. Waistcoats & Weaponry
4. Manners & Mutiny

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar