lördag 22 mars 2014

Drömtjuvarna - Maggie Stiefvater

Namn: Drömtjuvarna
Författare: Maggie Stiefvater
Serie: Kretsen #2
Förlag:
B Wahlströms
Språk: Svenska
Antal Sidor: 350
Utgiven: Mars 2014
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

När Adam, Gansey och Ronan mötte Blue förändrades deras liv på ett dramatiskt sätt. Nu händer det igen – leylinjerna som leder runt den förtrollade skogen Cabeswater har vaknat. Allt ställs på sin spets.
Ronans märkliga, svårtydda drömmar håller på att ta över hans liv, och han måste nu försöka bemästra sina övernaturliga förmågor. Finns det ett samband mellan drömmarna och den försvunna skogen?
Ungdomarna får höra talas om en relik, ett märkligt ting som kan förse sin ägare med möjligheten att stjäla drömmar. Samtidigt känner de alla att en gåtfull och olycksbådande kraft närmar sig, som om någon eller något till varje pris vill komma över reliken.


Kommentarer:
Nä jag är inte helt såld på varken den här serien eller Stiefvaters skrivsätt. Jag misstänker att skrivsättet och känslorna kommer fram mycket bättre om man läser den här boken på engelska men jag ändå svårt för hela historien och karaktärerna är inte mina favoriter. Jag var lite skeptisk till den här boken från början eftersom jag var inte helt såld på den första boken i serien så jag blev inte jätteförvånad när det inte blev en fullträff.

Jag kan lugnt säga att jag var rätt förvirrad den första halvan av boken, kanske ännu längre eftersom jag kom verkligen inte ihåg mycket från den tidigare boken. Förutom att jag inte kom ihåg mycket från Kretsen hade jag stora problem med att skilja karaktärerna åt. Jag kan inte se dem framför mig och då är det riktigt svårt att hålla dem isär. Det ska oxå tilläggas att jag inte tyckte speciellt mycket om någon av karaktärerna och innerst inne brydde jag mig inte så mycket om vad som hände i deras liv.

Sen är det hela historien om själva Cabeswater, är det bara jag eller är det inte rätt förvirrande?? Jag förstår fortfarande inte riktigt vad allt går ut på och vad som egentligen händer i Henrietta. Men det kanske bara är jag, eftersom alla andra verkar älska den här boken :)

Men vad som gör det så himla svårt är att det fanns några studer i Drömtjuvarna då allt klaffade och jag sveptes med i historien. Men tyvärr var det alldeles för korta och få gånger för att boken skulle bli en fullträff för min del. Det stora överhängande problemet som jag har är att det är för drömlikt och svårtolkat för min smak. Jag upplever helt enkelt boken lite för vag och svårtolkad.
  
Betyg: 6/10

Andra böcker i serien:
1. Kretsen
2. Drömtjuvarna
3. Untitled

4. Untitled

Boken finns att köpa på
Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Jag kommer nog också att läsa den här så småningom, nu när jag ändå har påbörjat serien men är precis som du inte särskilt frälst..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man vill ju ändå se vad som händer.. :)

      Radera