tisdag 1 april 2014

Cress - Marissa Meyer

Titel: Cress
Författare: Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles #3
Språk: Engelska

Utgiven: Februari 2014
Antal Sidor: 550

Beskrivning från Goodreads:
In this third book in the bestselling Lunar Chronicles series, Cinder and Captain Thorne are fugitives on the run, with Scarlet and Wolf in tow. Together, they’re plotting to overthrow Queen Levana and her army. Their best hope lies with Cress, who has been trapped on a satellite since childhood with only her netscreens as company. All that screen time has made Cress an excellent hacker—unfortunately, she’s just received orders from Levana to track down Cinder and her handsome accomplice. When a daring rescue goes awry, the group is separated. Cress finally has her freedom, but it comes at a high price. Meanwhile, Queen Levana will let nothing stop her marriage to Emperor Kai. Cress, Scarlet, and Cinder may not have signed up to save the world, but they may be the only ones who can.

Kommentarer:
Åh vad jag gillar den här boken! Så här långt är Cress lätt den bästa boken i den här serien och trots att den är över 500 sidor lång ville jag inte att den skulle ta slut. Jag hade mer än gärna spendera längre tid med alla underbara karaktärer och följt med på fler galna upptåg.

Den här boken fokuseras självklart mest på Cress, en ung tjej som sitter inlåst i en satellit och jobbar för drottning Levana. Eftersom Cress i princip är uppväxt på satelliten och inte har haft något riktigt sällskap är hon lite naiv  och rätt försiktig i början av berättelsen. Men det hade varit konstigt om hon hade varit alldels för självsäker och världsvan när hon i princip inte haft någon mänsklig kontakt alls under sin uppväxt. Cress är lite av min nya favorit i den här serien, tillsammans med Captain Thorne! Hon är så himla söt och rätt tjejig av sig samtidigt som Throne är som han är, självsäker, kaxig och extremt charmig. Jag hoppas att de två dyker upp ofta i den sista och avslutande boken i den här serien, jag vill se mer av dem!

Självklart gillar jag även de andra karaktärerna, den enda som jag tyckte var lite segt att läsa om var Kai. Men det var mest för att det inte hände speciellt mycket i hans avnsitt. Men storyn blir som bäst när alla dessa olika personligheter samlas och det blir en enda härlig röra av karaktärer, viljor och egenskaper. Det är en väldigt dynamisk grupp som gör att berättelsen blir riktigt fängslande och intressant. Åh jag älskar verkligen den här serien, jag kom ihåg att jag var väldigt tveksam till Cinder och drog mig längre för att läsa den men är SÅ glad att jag gjorde det! Jag vet att det är en evighet till den Winter släpps men gud vad jag längtar! Jag tror det kommer bli episkt!

Betyg 9/10


Andra böcker i serien:
1. Cinder
2. Scarlet
3. Cress
3.5 Fairest
4. Winter 


Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar