torsdag 24 april 2014

Never Fade - Alexandra Bracken

Titel: Never Fade
Författare: Alexandra Bracken
Serie: The Darkest Minds #2
Språk: Engelska
Antal sidor: 507
Utgiven: Oktober 2013

Beskrivning från
Goodreads:
Ruby never asked for the abilities that almost cost her her life. Now she must call upon them on a daily basis, leading dangerous missions to bring down a corrupt government and breaking into the minds of her enemies. Other kids in the Children’s League call Ruby “Leader”, but she knows what she really is: a monster.

When Ruby is entrusted with an explosive secret, she must embark on her most dangerous mission yet: leaving the Children’s League behind. Crucial information about the disease that killed most of America’s children—and turned Ruby and the others who lived into feared and hated outcasts—has survived every attempt to destroy it. But the truth is only saved in one place: a flashdrive in the hands of Liam Stewart, the boy Ruby once believed was her future—and who now wouldn’t recognize her.


Kommentarer:
Hmm jag har så mycket blandade känslor när det gäller den här boken och hela serien. Jag gillar verkligen den första boken The Darkest Minds och jag är väldigt förtjust i själva konceptet och hela världsbilden men jag kunde inte riktigt engagera mig den här gången.
 
Min brist på engagemang tror jag beror på ett lite för segt tempo och helt enkelt att jag har blivit trött på den här typen av dystopier. Jag var riktigt peppad när jag började men sen falnade mitt intresse och jag la till och med undan boken och läste Cruel Beauty innan jag tog mig i kragen och avslutade den här boken.
 
Jag var som sagt riktigt spänd på den här boken men jag blev rätt snabbt förvirrad istället. Jag hängde inte alls med i början och jag tyckte det tog en evighet innan jag kom in på riktigt i historien och började förstå vad som egentligen hände. Men när jag väl hade lärt känna Ruby igen och tyckte jag hade koll på läget så hände det inte så mycket mer. Det är svårt att förklara men jag tyckte inte boken lyfte på rikigt förrens de sista 100 sidorna. Den är spännande och det sker väldigt mycket saker men jag förblev rätt opåverkad av vad som hände med Ruby och hennes kompisar.

Men åh nu sitter jag här och håller på att ändra mig igen, för nu när jag tänker tillbaka på själva historien så är det en bra handling och jag gillar verkligen Ruby, hennes styrka och hennes krafter. Det finns även några fängslande tvister som verkligen sätter spinn på historien. Men det går ändå inte att komma ifrån att det är något väsentligt som fattas. Kanske är det bara mitt engagemang men jag tror nog att det stundtals sega tempot drar ner den här boken rätt mycket för min del.

Det kanske låter rätt negativt stundtals men Never Fade slutar riktigt bra och vad man har fått reda på kan det bli en fantastisk sista och avslutande bok, en bok som jag självklart kommer att läsa. Jag rekommenderar även alla till att läsa den här serien, The Darkest Minds är hittills favoriten men trots att Never Fade är en svagare uppföljare är den fortfarande mycket bra i jämförelse till andra dystopier.

Betyg 7/10


Andra böcker i serien:
1. The Darkest Minds
2. Never Fade
3. In The Afterlight


Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar