fredag 11 april 2014

Röd Skymning - Fredrik Lindblom

Namn: Röd Skymning
Författare: Fredrik Lindblom
Förlag: Acentoria

Språk: Svenska
Antal Sidor: 464
Utgiven: 2011
Rec-ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

En natt förändras allt för Theresa. Hennes liv slås i spillror när byn hon bor i eldhärjas av fientliga krigare. I den mörkaste av stunder öppnar hovet sina slutna portar och släpper in henne och flera andra barn i värmen och ljuset.

Men Theresa är inte som de andra barnen. Hon vinner en särskilt plats i hjärtat hos den rättframme generalen Premanos, som låter henne gå soldatens väg - en väg kantad av utmaningar och möten med färgstarka män och kvinnor.


Kommentarer:

Det här är utan tvekan en av de finaste böckerna som jag har i min bokhylla, Röd Skymning innehåller så fantastiskt fina illustationer som förhöjer läsupplevlsen och försärker hela fantasykänslan. Jag gillar det skarpt!

Historien börjar väldigt starkt och jag blir direkt indragen i en spännande fantasyvärld där man bland annat får lära känna Theresa som är en beslutsam ung tjej som vet vad hon vill i livet. Vid den första kontakten med Thersea gillar jag henne, hon är stark och envis men efter ett tag falnar mitt intresse för henne. Jag hänger inte riktigt med i hur hon resonerar eller hur hon agerar. Ibland förstår jag mig inte alls på henne och blir till och med irriterad på hur hon tänker.

Precis som mitt intresse för Theresa svalnade efter ett tag så gjorde även mitt intresse för själv historien. Jag tyckte det började så stark, jag gillade världen och karaktärerna men efter ett tag började boken ta konstiga vändingar som jag inte alls hängde med i och jag kan kunde inte se någon logik bakom handlingarna eller vissa karatärers agerande. Det är alltid lika tråkigt när man tappar intresset för en mycket lovande bok men Röd Skymning har absolut sina fina studer och jag ser verkligen fram emot att läsa den fristående fortsättningen Dödens Trubadur som om jag har förstått det rätt handlar mer om magi än om krig.

Jag tycker ni som är intressade av äventyr och fantasy borde kolla upp Röd Skymning för den är absolut både läsvärd och spännande. Bara en sån sak som att det är svensk fantasy borde uppmärksammans då det utbudet tyvärr är alldeles för litet!

 
Betyg: 6/10

Andra böcker i serien:

1. Röd Skymning
2. Dödens Trubadur (fristående fortsättning) 

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar