måndag 23 juni 2014

Crown of Midnight - Sarah J. Maas

Titel: Crown of Midnight
Författare: Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #2
Språk: Engelska
Antal sidor: 418
Utgiven: Augusti 2013

Beskrivning från Goodreads:
Eighteen-year-old Celaena Sardothien is bold, daring and beautiful – the perfect seductress and the greatest assassin her world has ever known. But though she won the King’s contest and became his champion, Celaena has been granted neither her liberty nor the freedom to follow her heart. The slavery of the suffocating salt mines of Endovier that scarred her past is nothing compared to a life bound to her darkest enemy, a king whose rule is so dark and evil it is near impossible to defy. Celaena faces a choice that is tearing her heart to pieces: kill in cold blood for a man she hates, or risk sentencing those she loves to death. Celaena must decide what she will fight for: survival, love or the future of a kingdom. Because an assassin cannot have it all . . . And trying to may just destroy her.

Kommentarer:

Det här boken innehåller en av de största vändningarna jag har varit med om på ett bra tag. Jag hade höga förväntningar på denna boken eftersom jag gillade verkligen Throne of Glass. Så när jag började läsa var jag på bra humör och peppad på att ta tag i den här historien. Det hände inte speciellt mycket de första sidorna men jag tänkte att det kommer snart igång, sidorna fortsatte att snigla förbi och fortfarande ingen action. Celaena vandrade runt i slottet och gjorde inte speciellt mycket väsen av sig. Historien stog still och trampade på samma ställe och det var många konversationer som inte ledde någon vart alls. Tills slut blev jag så förbannad att jag ville kasta boken i väggen. Jag var inte alls säker på att jag ville läsa klart den här boken eftersom det gick så jäkla segt men som tur va gav jag inte upp! För någonstans runt sida 200 vände verkligen allt! Efter en specefik händelse var det som en propp hade lossnat och det blev en jäkla massa action, fart och spännande händelser. Boken blev helt plötsligt tokbra
Den Celaena jag lärde känna i Throne of Glass kom tillbaka och blev sådär Kick-ass fantastisk som hon va i den första boken. Händelse på händelse avslöste varandra och det var en stid ström av galenskaper och spännande tvister. Åh hur kan en bok först vara så SEG för att sen bli så fantastisk? När jag närmade mig slutet hade jag såklart mycket blandade känslor inför den här boken eftersom det hade varit en riktig bergochdalbana och för att göra saken ännu värre slutar den här boken på ett sånt sätt man bara vill kasta den i väggen igen. Fast då av anledingen att man hade kunnat döda för att ha Heir of Fire hemma.
Ja som ni kanske märker har Crown of Midnight rört upp mycket känslor hos mig. Det har gått mycket upp och ner och jag har blivit så arg för att sen bli helt uppslukad och sen till slut blivit förbannand igen, fast då på ett bra sätt. Men överlag är det en riktigt bra bok. Jag tyckte den första halvan var seg men eftersom den andra delen var så fantastisk fokuserar man hellre på den och glömmer det som inte var lika bra. Jag håller nu på att räkna ner dagarna tills Heir of Fire släpps i september och håller alla tummar jag har för att den inte ska vara lika segstartad som Crown of Midnight, jag vet inte om jag klarar det i en bok till. 
Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
2. Crown of Midnight
3. Heir of Fire
4. Untitled
5. Untitled
6. Untitled

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar