torsdag 26 juni 2014

Prodigy - Marie Lu

Namn: Prodigy
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #2
Förlag:
Modernista
Språk: Svenska
Antal Sidor: 338
Utgiven: Mars 2014
Rec.ex: Ja

Beskrivning från
Goodreads:
Sju dagar har gått sedan June och Day med nöd och näppe lyckades fly från Los Angeles och Republiken med livet i behåll.
Day antas vara död efter att ha förlorat sin bror till en avrättningspatrull som trodde att det var honom de tog livet av. June är nu Republikens mest eftersökta förrädare. Desperata efter hjälp vänder de sig till Patrioterna – en rebellgrupp som vigt sina liv åt att få Republiken på fall. Men går Patrioterna att lita på? Eller har de själva, utan att inse det, blivit brickor i det mest fruktansvärda av politiska spel?


Kommentarer:
Prodigy är faktiskt en riktigt bra andra bok. Det är tyvärr väldigt vanligt att en uppföljare inte riktigt lever upp till den första hypade boken i en hyllad serie men jag tycker verkligen att Prodigy klarar sig utmärkt om man jämför med Legend


Precis som i Legend är den här boken väldigt snabbläst, med korta kapitel, mycket action och snabba vändningar. Jag gillar det höga tempot, den snabba händelseutvecklingen och att man inte behöver fundera speciellt mycket på själva historien. Man får det mesta serverat och det är bara att vända blad och fortsätta läsa. Boken känns dock lite mer allvarlig än Legend då konflikterna trappas upp och våldet ökar. Men det är en välkommen upptrappning för min del, det känns som om historien har tagit fart ordentligt och jag gillar verkligen hur historien utvecklar sig. Prodigy är precis som tidigare uppdelad i Junes och Days olika berättarröster och det växlar fram och tillbaka mellan de två karaktärerna. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken av de två jag gillar bäst, jag tror dock att jag föredrar hur de betedde sig i den första boken för i Prodigy är de stundtals rätt gnälliga och irriterande. Det är en aning för mycket relationsdrama i den här boken för min smak och det märks att det är ungdomar man läser om. Tonårsdrama!

Samtidigt som den är lite förutsägbar lyckas ändå författaren smyga in några snygga och oväntade tvister som sätter färg på historien och gör det svårt att lägga ifrån sig boken. Prodigy bygger förutsättningarna för en riktigt bra avslutning i den sista boken Champion och jag håller tummarna för en snyggt och episkt slut!

Lenged-serien är verkligen en dystopiserie som jag kan rekommendera, den förtjänar sin hype för den är så bra som alla säger. Jag skulle nästan kunna säga att den är ett måste om ni precis som jag gillar actionpackade dystopier så som Divergent och Hungerspelen!

Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:

1. Legend
2. Prodigy
3. Champion

Boken finns att köpa på
Adlibris, Bokus & Cdon.

1 kommentar: