måndag 2 juni 2014

The Forever Song - Julie Kagawa

Titel: The Forever Song
Författare: Julie Kagawa
Serie: Blood of Eden #3
Språk: Engelska
Antal sidor: 393
Utgiven: April 2014

Beskrivning från Goodreads:
Vengeance will be hers.
Allison Sekemoto once struggled with the question: human or monster? With the death of her love, Zeke, she has her answer.
Monster.

Allie will embrace her cold vampire side to hunt down and end Sarren, the psychopathic vampire who murdered Zeke. But the trail is bloody and long, and Sarren has left many surprises for Allie and her companions - her creator Kanin, and her blood brother, Jackal. The trail is leading straight to the one place they must protect at any cost - the last vampire-free zone on Earth, Eden. And Sarren has one final, brutal shock in store for Allie.
Kommentarer:
Den här vampyrserien är så himla härligt mörk och blodig! Det finns verkligen en uppsjö av vampyrböcker nuförtiden och jag har ärligt talat blivit lite less på många av dem men den är serien står verkligen ut som något extra. Här är det ingen illusion om att vampyrerna är någon god och snäll varelse, här agerar vampyrerna som de är tänkta att göra, de dricker människoblod och det finns inget sätt att komma ifrån det. Men som sagt det bara positivt, speciellt för mig som inte backar för att läsa om blod och hemskheter. 


Detta är den avslutande och sista delen i serien så man förväntar sig att Kagawa ska avsluta den med en storslagen final och det tycker jag hon lyckas med rätt bra. När man lämnade Allie och de andra vampyrerna så skulle de ta upp jakten på Sarren och boken inleds på samma sätt, man får följa de tre vampyrerna genom en trasig och förstörd värld. Den börjar blodigt men rätt lugnt och det tar ett litet tag innan historien drar igång på riktigt (Spoiler--->När de träffar Zeke) Men efter det är det ett riktigt bra tempo och jag måste säga att jag gillade verkligen hur historien utvecklade sig och byggdes upp inför den allra sista sidorna. 

Trots att det är en av de mörkare vampyrserierna så finns det även hel hög med sarkasm och skämt som gör att man sitter och småskrattar lite för sig själv mitt ibland allt blod och alla massaker. De olika karaktärerna passar på något konstigt sätt väldigt bra ihop och tillsammans och deras gruppdynamik är fantastisk. 

Ja det är en värdig avslutning till en mycket bra serie, lite långsamt tempo i början och kanske en snudd på lite för mycket självömkan hos vissa karaktärer men absolut en mycket bra bok! Allie måste nog vara en av mina absoluta favoritvampyrer och det gör mig sorgsen att jag inte kommer få läsa mer böcker med henne i huvudrollen. Finns det något coolare än en vampyr med ett samurajsvärd? Tror knappast det!

SPOILERS:
- Man måste verkligen ge en applåd för hur bra Kagawa har lyckats med Jackal. Tänk på hur mycket man hatade honom i första boken? För att sen går över till att smågilla honom i andra boken och sen till att verkligen tycka om honom i den här sista delen. Hur är det möjligt? Han dödade och härjade ju vilt runt i den första boken! Ja det är imponerande! Hans sarkasmer och kommentarer i den här boken är ju helt fantastiska :)
- Jag tycker både Zeke och Allie var lite väl självömkande och drog ner hela stämningen ibland. Sluta tyck synd om er själva och skärp er, typ! Tacka vet jag Jackal!
- Det var väntat att Kanin skulle dö och trots att det var sorgligt tyckte jag det kändes rätt för hela historien.


Betyg 8/10

Andra böcker i serien:
1. De Odödligas Regler
2. The Eternity Cure
3. The Forever Song

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar