måndag 8 december 2014

The Lightning Thief - Rick Riordan

Titel: The Lightning Thief
Författare: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the Olympians #1

Språk: Engelska
Antal sidor: 375

Utgiven: Maj 2006

Beskrivning från Goodreads:

Percy Jackson is a good kid, but he can't seem to focus on his schoolwork or control his temper. And lately, being away at boarding school is only getting worse-Percy could have sworn his pre-algebra teacher turned into a monster and tried to kill him. When Percy's mom finds out, she knows it's time that he knew the truth about where he came from, and that he go to the one place he'll be safe. She sends Percy to Camp Half Blood, a summer camp for demigods (on Long Island), where he learns that the father he never knew is Poseidon, God of the Sea. Soon a mystery unfolds and together with his friends -- one a satyr and the other the demigod daughter of Athena -- Percy sets out on a quest across the United States to reach the gates of the Underworld (located in a recording studio in Hollywood) and prevent a catastrophic war between the gods.


Kommentarer:
Det känns liiite onödigt att skriva en recension på den här boken eftersom i princip alla redan har läst den eller sett filmen. Men om det finns någon ensam själ därute som fortfarande inte har läst den och är lite intresserad av boken så kommer här en lite kortfattad recension.

Jag blev ändå lite överraskad av den här boken, jag har såkart hört miljoner bra saker om Riordan och hans böcker men jag har alltid varit lite tveksam till Percy. Men jag måste säga att jag gillar den! Det märks tydligt att det är en bok som inriktar sig till de lite yngre läsarna en jag hade inga problem med att tycka historien var spännande och underhållande. Sen anar jag att precis som i Harry Potter växer Percy upp under seriens gång och böckerna kommer gradvis blir lite mognare. Eller?

Det är en väldigt underhållande historia med mycket skratt och härliga kommentarer. Jag har hört från många andra att serien är väldigt rolig och man skrattar en hel del och där kan jag inte annat än att hålla med. Det är definitivt ett mycket rolig berättelse. Såklart är det även en riktig äventyrshistoria och det finns inte en lugn stund i den här boken. Det är alltid något som händer, är det inte onda grekiska monster så är det nått annat. Hela den grekiska mytologi är väldigt fascinerande att läsa om och jag ser fram emot att fortsätta läsa om alla galna gudar och skumma monster! Så om ni inte har läst denna boken än tycker jag att ni borde funderar på det i alla fall. Jag är glad att jag äntligen plockade upp den och ser som sagt fram emot de resterande böckerna i serien.

Betyg 8/10

Andra böcker i serien
1. The Lightning Thief
2. The Sea of Monsters
3. The Titans Curse
4. The Battle of the Labyrinth
5. The Last Olympian

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar