lördag 10 januari 2015

Illusions of Fate - Kiersten White

Titel: Illusions of Fate
Författare: Kiersten White
Språk: Engelska
Antal sidor: 275
Utgiven: September 2014

Beskrivning från Goodreads:

Jessamin has been an outcast since she moved from her island home of Melei to the dreary country of Albion. Everything changes when she meets Finn, a gorgeous, enigmatic young lord who introduces her to the secret world of Albion’s nobility, a world that has everything Jessamin doesn’t—power, money, status…and magic. But Finn has secrets of his own, dangerous secrets that the vicious Lord Downpike will do anything to possess. Unless Jessamin, armed only with her wits and her determination, can stop him.



Kommentarer:
Det här är en fantastisk bok! Det är inte svårare än så.
 
Innan jag började läsa Illusions of Fate hade jag läst Kiersten Whites Paranormalcy serie som jag tyckte mycket om så jag hade mina misstankar om att även denna boken skulle falla mig i smaken. Jag känner defintivit igen hennes skrivsätt, det finns en värme och humor i historien som verkligen tilltalar mig. Det har gått ca 4 år mellan denna boken och Paranormalcy och jag tycker bara White har blivit ännu bättre!
 
Jag gick in i den här boken med väldigt lite vetskap om vad den skulle handla om, jag hade inte läst beskrivningen på Goodreads och bara skummat igenom informationen på boken men vad jag än hade fått för uppfattning om den här stämde verkligen inte. Men det var bara en positivt överraskning. Det är absolut en sån bok som är svår att beskriva med ord och måste helt enkelt upplevas. 
 
Jag vill absolut inte säga något i den här recensionen som kan spoila historien för er men jag kan väl säga att det är en berättelse om magi, kärlek, fördomar och vänskap. Jag är väldigt förtjust i alla karaktäerna och våran huvudperson Jessamin är en riktigt favorit. Det finns även en fantastisk fin fågel i den här boken som heter Sir Bird(bara namnet är oslagbart). Vad kan man mer säga utan att avslöja för mycket av handlingen? Den utspelar sig i en historisk miljö, det finns mycket intressant magi och man får möta en ondskefull man med illasinnade planer. Ett utmärkt upplägg för en bra historia.
 
Den här boken har allt jag söker efter i en fängslande historia med undantag för en sak. Sidantalet. Fast jag är inte riktigt säker, blir en bok alltid bättre om den är lite längre? Inte alltid. Men Illusions of Fate är fnuttiga 275 sidor. Ingenting. Eftersom jag tycker så mycket om den här boken hade jag gärna haft 100 sidor till. Inte för att jag tycker att historien var stressad eller ihoptryckt utan för att jag blev kär i världen och dess karaktärer. Det blir ju ännu värre eftersom det är en ensamstående bok. Det känns som jag har fått se en liten glimt av en fantasisk värld för att sen få den undanryckt från mig. Jag vill ha så mycket mer!
 
Betyg 9/10

Boken finns att köpa Adlibris, Bokus & Cdon.


10 kommentarer:

  1. Vilken bra recension! :) Det här är ju en av mina absoluta favoriter, men jag vill också ha mer. Det är ju bara så himla bra! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! :) Ja den är verkligen så bra att det lätt hade kunna bli en serie!

      Radera
  2. Efter att ha hört så mycket lovord om den här så måste jag nu ha med den vid nästa bokbeställning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det va samma sak för mig, jag kunde heller inte motstå den längre och jag ångrar verkligen inte mitt beslut :)

      Radera
  3. åh, jag måste verkligen läsa Paranormalcy-serien som står i bokhyllan! Den här lät jättespännande men kan ju inte köpa fler böcker av en författare jag ite läst något av om jag har tre stående redan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. du borde göra det! det är en väldigt underhållande och rolig serie. Sen får du köpa hem den här boken!!

      Radera
  4. Kommer definitivt leta upp den här boken! :D Och vilket fint omslag! *vill ha ännu mer*

    SvaraRadera
  5. Kul att du tyckte om den! Har boken hemma och måste nog se till att läsa den snart :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det!! Jag gillade verkligen den och ångrar absolut inte att jag köpte den!

      Radera