torsdag 5 februari 2015

UnSouled - Neal Shusterman

Titel: UnSouled
Författare: Neal Shusterman
Serie: Unwind Dystology #3
Språk: Engelska
Antal sidor: 432
Utgiven: Oktober 2014

Beskrivning från
Goodreads:
Connor and Lev are on the run after the destruction of the Graveyard, the last safe haven for AWOL Unwinds. But for the first time, they're not just running away from something. This time, they're running toward answers, in the form of a woman Proactive Citizenry has tried to erase from history itself. If they can find her, and learn why the shadowy figures behind unwinding are so afraid of her, they may discover the key to bringing down unwinding forever.
Cam, the rewound boy, is plotting to take down the organization that created him. Because he knows that if he can bring Proactive Citizenry to its knees, it will show Risa how he truly feels about her. And without Risa, Cam is having trouble remembering what it feels like to be human.



Kommentarer:
Unsouled är den tredje av fyra i Unwind serien och för min del tyckte jag inte riktigt den var lika fartfylld som de två första. Det är inte riktigt lika högt tempo och jag får för mig att det inte händer speciellt mycket i den här boken. Berättelsen är stundtals lite stillastående och det känns som om Shusterman har använt Unsouled till att samla alla karaktärerna och bygga upp inför den stor avslutningen i bok fyra. Karaktärerna planerar stora saker och man känner att det är något i görningen men själva görande och den stora finalen får man vänta lite på. Helt förståeligt eftersom det finns en bok till i serien.

Men tittar man på hela Unwind serien så här långt är den fantastisk. Nu har jag ju inte läst den sista boken men jag tror detta är en serie som jag kommer hålla varmt om hjärtat länge och kommer antagligen försöka rekommendera den till alla jag känner. Jag drar alltid lite paralleller till The Darkest Minds serien men det är nog mest för att jag har läst dem parallellt. Men de har faktiskt en del likheter med ungdomar som har på ett eller annat sätt rymt från samhället och är nu jagade av regeringen. Dock har ungdomarna i denna serien inga superkrafter och det är rätt skönt. De är helt enkelt helt vanliga ungdomar. Men om ni gillar The Darkest Minds så tror jag att Unwind är ett säkert kort.

Alla karaktärerna fortsätter att imponerar och intressera mig förutom Cam. Mitt tycke om honom har svängt en massa fram och tillbaka i den här boken och just nu så jag är inte överförtjust i honom. Vi får se hur hans historia utspelar sig i nästa bok och hoppas verkligen han skärper dig lite. Det ska bli så spännande att se vad som kommer ske med alla karaktärerna i den avslutande boken, nu när Unsouled slutade så står i princip alla med oskrivna blad framför sig och det känns som precis allt kan hända! Måste köpa hem sista boken nu! 

Betyg 7/10

Andra böcker i serien:
1. Unwind
3. Unsouled


Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar