måndag 21 september 2015

Gyllene Sonen - Pierce Brown

Gyllene sonen (Red Rising Trilogy, #2)Titel: Gyllene Sonen
Författare: Pierce Brown
Serie: Red Rising #2
Förlag: Norstedts
Språk: Svenska
Antal Sidor: 475
Utgiven: Juli 2015
Rec ex: Ja

Beskrivning från Goodreads:

Den unge gruvarbetaren Darrow upptäcker att han och de andra Röda levt i en lögn, orkestrerad av den styrande klassen de Gyllene. De jobbar inte för att göra Mars beboelig, de jobbar för att härskarna ska leva i lyx och överflöd. Med hjälp av en grupp rebeller lyckas Darrow byta identitet och utseende för att bli en Gyllene. Han infiltrerar Akademin där de kommande ledarna utbildas, hans mål är att förstöra systemet inifrån. Nu fortsätter kampen. Med nya fiender och nya allierade.

Kommentarer:
Gyllene Sonen släpptes knappt ett halvår efter att den första boken hade kommit ut och det är alltid positivt när man inte behöver vänta i en evighet efter en uppföljare. Speicellt inte när första boken var så himla bra! Men trots att jag läste Rött Uppror i februari hade jag hel del problem med att hänga med i början. Det var så mycket namn och platser som ständigt förvirrade mig. Vem är god? vem är ond? Vilken familj tillhör den här personen? Vilka är allierade med vilka? Så många frågor och det är klart det stör läsupplevelsen.

Jag kände att jag inte riktigt hängde med i början och då är det även svårt att följa historien på ett riktigt sätt. Man fokuserar på fel saker och kan inte ta in allt som händer och leva sig i berättelsen som man skulle vilja. Men förutom min förvirring hade jag även lite problem med själva miljöerna. Jag är inte någon stor beundrare av böcker som utspelar sig i rymden. Jag gillar inte rymdskepp. Det var en av anledningarna till att jag tvekade lite innan jag började läsa den här serien eftersom den utspelar sig på mars. Men i Rött Uppror var det inga som helst problem. Där märker man knappt av att de är i rymden. Men här är det ett helt annat scenario. Gyllene Sonen utspelar sig på ett flertal olika platser, bland annat på olika planeter men även ute i rymden och på rymdskepp. Så det är bara en lite varning om ni är som jag och inte är störtförtjusta i rymden, det är endel av den varan i den här boken. Det är ingen avgörade faktor men det drog ner betyget lite för min del.

Men utöver mina personliga problem med förvirring och antirymd åsikter så är det en riktigt, riktigt bra historia. Jag är inte lika såld som jag var efter den första men det är något speciellt med den här serien. Det är så mycket action, tvister, vändingar och intressanta karaktärer som gör den så läsvärd. Den känns unik och spännande. Det är inte samma historia som har redan har läst tio gånger. Det här är något nytt. och bra! Darrow är i högform och han är en sympatisk och fascinerande huvudkaraktär som har både styrkor och svagheter som är mycket intressant att läsa om. Jag ser mycket fram emot att läsa den sista boken i serien och hoppas att den kommer ut på svenska snabbt efter att originalutgåvan har släppts!

Betyg 7/10

Andra böcker i serien:

1. Rött Uppror
2. Gyllene Sonen

3. Eng. Morning Star

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar