måndag 22 februari 2016

Vicious - V.E. Schwab

13638125Titel: Vicious
Författare: V.E. Schwab
Språk: Engelska

Antal sidor: 364
Utgiven: September 2013

Beskrivning från 
Goodreads:
Victor and Eli started out as college roommates—brilliant, arrogant, lonely boys who recognized the same sharpness and ambition in each other. In their senior year, a shared research interest in adrenaline, near-death experiences, and seemingly supernatural events reveals an intriguing possibility: that under the right conditions, someone could develop extraordinary abilities. But when their thesis moves from the academic to the experimental, things go horribly wrong. Ten years later, Victor breaks out of prison, determined to catch up to his old friend (now foe), aided by a young girl whose reserved nature obscures a stunning ability. Meanwhile, Eli is on a mission to eradicate every other super-powered person that he can find—aside from his sidekick, an enigmatic woman with an unbreakable will. Armed with terrible power on both sides, driven by the memory of betrayal and loss, the archnemeses have set a course for revenge—but who will be left alive at the end?

Kommentarer:
Den här boken utvecklade sig inte alls som jag hade trott och jag blev rejält överraskad av handlingen. Jag hade inte läst beskrivningen allt för noggrant så det kan vara en av anledningarna, men ibland är det kul att gå in i en bok utan att veta för mycket. Men jag måste säga att jag fick lite av en chock när jag märkte hur mörk och brutal den här boken var. Jag älskar mörka böcker men jag kunde inte riktigt släppa tanken på hur jag trodde den här boken skulle vara och hade lite problem med att ta in den "nya" handlingen. Ja jag vet att det låter knäppt men jag fick aldrig den här wow-känslan. 

Victor och Eli är två väldigt speciella och spännande huvudkaraktärer. De är komplexa, smarta, nonchalanta och har definitivt en dragning till den "mörka" sidan. Men det är befriande att läsa om karaktärer som inte alltid ska försöka rädda världen och göra så gott de kan. Här får de istället för att trycka ner alla onda tankar och idéer ge utlopp för dem. Det kanske inte är det bästa för alla andra runt omkring men det är härligt att läsa om! Det är en mycket annorlunda syn på hela "superhjälte" historierna som det finns en uppsjö av.

Det är en spännande och fängslande bok att läsa och i och med att huvudkaraktärerna är rätt oförutsägbara så blir även historien rätt nyckfull och det är svårt att säga vad som kommer att ske härnäst. Men det är bara positivt för min del. Däremot hade jag lite svårt att komma in i historien på riktigt, jag blev aldrig helt uppslukad utan kände mig alltid lite utanför om man kan beskriva det så. Men jag gillar Schwabs skrivsätt och tänker absolut fortsätta att läsa hennes böcker trots att Vicious inte blev en fullträff. 

Betyg 7/10

Boken finns att köpa på AdlibrisCdon & Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar