fredag 20 mars 2015

UnDivided - Neal Shusterman

Titel: UnDivided
Författare: Neal Shusterman
Serie: Unwind Dystology #4
Språk: Engelska
Antal sidor: 372
Utgiven: Oktober 2014

Beskrivning från 
Goodreads:
Proactive Citizenry, the company that created Cam from the parts of unwound teens, has a plan: to mass produce rewound teens like Cam for military purposes. And below the surface of that horror lies another shocking level of intrigue: Proactive Citizenry has been suppressing technology that could make unwinding completely unnecessary. As Conner, Risa, and Lev uncover these startling secrets, enraged teens begin to march on Washington to demand justice and a better future.
But more trouble is brewing. Starkey’s group of storked teens is growing more powerful and militant with each new recruit. And if they have their way, they’ll burn the harvest camps to the ground and put every adult in them before a firing squad—which could destroy any chance America has for a peaceful future.



Kommentarer:
UnDivided är den sista och den bästa boken i Shustermans Unwind-serie. Det är en riktigt imponerande avslutning på en serie där allting händer på en gång, alla karaktärerna ställs på sin spets och hela historien knyts samman. En riktigt härlig läsning helt enkelt. 

Jag älskade den första boken och tyckte verkligen om bok 2 & 3 men det är något speciellt med en serieavslutning, speciellt den här. Man har gått och väntat på att få se hur allt slutar, hur det ska gå för de olika karaktärerna och vad som kommer att hända. För i och med att det är en avslutning så vet man med säkerhet att det kommer ske något stort och Shusterman sparade inte på krutet i UnDivided. Han lyckade även med att förvirra mig och hålla mig på tårna genom hela historien. Snygga tvister, intressanta händelser och rakt igenom en mycket, mycket bra bok. Ni som har läst de tre första böckerna behöver inte vara orolig, ni har en fängslande historia framför er. 

Boken är precis som de tidigare uppdelade i kapitel för de olika karaktärerna och jag har märkt att i de andra böckerna längtade man till lite extra till vissa karaktärer och andra var inte riktigt lika intressanta. Men i den här boken var allt så himla spännande oavsett vilken karaktär man följde. 

Unwind kommer nog alltid vara en av mina favoritserie, den är så ruskigt bra. Ett MYCKET hett tips för alla YA-läsare där ute. 

Spoilers:
- Ett tag trodde jag verkligen att Connor var död och aldrig skulle komma tillbaka, jag vet inte riktigt vad jag tycker om att han återupplivades och sattes ihop igen. Även om Cam är bygg på samma sätt så känns lite lite väl omöjligt. Men jag är SÅ glad att han överlevde :)
- Det var lite väl kliché artat när Connor träffade sina föräldrar, tur att han bara förlät dem!
- Det är alltid ledsamt att ta farväl av en karaktär och även en sån som Starkey. Jag har aldrig gillat honom men hans "dödscen" var väldigt rörande. Usch mycket känslor!


Betyg 9/10

Andra böcker i serien:
1. Unwind
4. Undivided


Boken finns att köpa på AdlibrisBokus & Cdon.

1 kommentar:

  1. Den här boken var ju så bra! Kul att du också gillade den. Och vilken bra recension, nu blir jag sugen på att läsa om serien igen. :)

    SvaraRadera